Andrahandsuthyrning

Om du av någon anledning behöver hyra ut din bostad tillfälligt, såsom vid sjukdom, provsamboende eller tillfälliga studier/arbete på annan ort, har du rätt att upplåta bostaden i andrahand, förutsatt att godtagbara skäl föreligger. Observera att det kan finnas fler giltiga skäl än de som nämns här.

För att hyra ut din lägenhet i andrahand måste du alltid söka tillstånd från bostadsrättsföreningen. Att hyra ut lägenheten utan godkännande från styrelsen kan leda till uppsägning av din bostadsrätt. Det är också viktigt att notera att uthyrning efter att tidigare tillstånd löpt ut betraktas som otillåten andrahandsuthyrning.

Som bostadsrättshavare är du ansvarig för lägenheten och för att betala årsavgiften även under perioden när du hyr ut den. Du måste också se till att styrelsen får tillträde till lägenheten vid eventuell underhållsarbete under denna period. Innan dina hyresgäster flyttar in är det viktigt att informera dem om föreningens stadgar och ordningsregler. Kom ihåg att kontakta ditt försäkringsbolag för att klarlägga eventuella försäkringskrav vid uthyrning i andrahand.

Bostadsrättsföreningen tar ut en avgift på 10 % av det gällande prisbasbeloppet för tillståndet till andrahandsuthyrning. Denna avgift kan betalas månadsvis, årligen eller vid uthyrningstidens slut. Observera att aktuella regler och avgifter kan komma att ändras över tid.

Ansökan

För att ansöka om tillstånd till andrahandsuthyrning måste din ansökan skickas in till styrelsen senast fyra veckor innan den tilltänkta uthyrningsperioden börjar. Ett godkänt tillstånd är giltigt i ett år, varefter en ny ansökan måste skickas in senast fyra veckor innan den aktuella uthyrningsperiodens slutdatum för att styrelsen ska kunna överväga en eventuell förlängning. Generellt tillåts en uthyrning under högst ett år.

Läs mer i föreningens stadgar under paragraf § 30 och 31 innan du fyller i ansökan. Ansökan gör du via Simpleko-portalen.